Gyerek s kutya
Amikor elszr volt alkalmam egy iskolscsoport tagjaitl megkrdezni: hnyan vannak, akik szeretnnek kutyt tartani, a dnt tbbsg jelentkezett. A meglepets azonban nem ekkor rt, hanem akkor, amikor arrl rdekldtem, hnyan vannak kztk, akik tltek mr kutyaharapst. A pontos arnyt nem tudnm felidzni, de a ltszmhoz kpest tbben voltak, mint vrtam volna… |
Majdnem minden gyerek szereti a kutykat, s a kztudatban az l, hogy majdnem minden kutya szereti a gyerekeket. s ez majdnem gy is van. A baj csak az, hogy nem minden gyerek tudja, mire szmthat, ha kutyval kerl kapcsolatba – s fordtva: nem minden kutya ll kszen arra, amit a gyerekkel val tallkozs jelent. Mivel pedig a kutya – mg ha termetre sokszor kisebb is a ktlb csemetnl – azrt mgiscsak jobban „fel van fegyverezve”, rvid tvon ltalban az emberke hzza a rvidebbet. A legtbb esetben szerencsre megssza knnyû kis karcolsokkal, amelyek nemhogy a testn, de mg a lelkben sem hagynak maradand nyomot, m a slyos srls lehetsgt sem lehet kizrni. Lehet, hogy egy v leforgsa alatt mindssze tz gyerek szenved komoly balesetet kutyk ltal Magyarorszgon, m ez az alacsony szm nem vigasztal, ha a mi gyereknk is a tz kztt van… Annak, hogy a kutyaharapst elszenvedettek kztt kiugran sok a gyerek, tbb oka is van; ezek egy rsze az egyik, msik rsze a msik flben gykerezik.
A gyerekek gtlstalanabbul fordulnak a kutyhoz, mint a felnttek, s a tlzott bizalmaskodst az ebek egy rsze nem nzi j szemmel. Msrszrl a kutya is magabiztosabb, ha gyerekkel van dolga: tbbet enged meg magnak, mint amikor felntt emberrel ll szemben.
Mirtse ron
Kutya-kresz
Jllehet gyakran hallani arrl, hogy a kutya megrzi, ha flnek tle, s ez agresszit vlthat ki belle, meg arrl, hogy eredenden ragadoz lvn a menekl, fut embert sztnsen ldzbe veszi, az igazsg mgis az, hogy a legveszlyeztetettebb csoportot nem azok a gyerekek alkotjk, akik messze elkerlik a szembejv ngylbt, hanem azok, akik meggondolatlanul prblnak bartkozni vele. Nemritkn mg az ebtartk gyerekeinek viselkedse sem teljesen kifogstalan, ha nem a sajt kutyjukrl van sz, azok a szlk pedig, akik nem tartanak kutyt, sokszor nem tudjk, mitvk legyenek, ha szemk fnye olthatatlan szenvedllyel keresi a bartsgt mindenfle rendû s rang ngylbnak. Tny, hogy nem mindenki szmra adott a sajt kutya tartsnak lehetsge, s egyre inkbb megrthet az a szl, aki nem vllalja az ezzel jr ktttsget, ldozatot. Ugyanakkor kr volna ezeket a gyerekeket megfosztani a kutyasimogats, az llattal val kzs jtk lehetsgtl. Hogy elejt vegyk a kellemetlen esemnyeknek, mindenekeltt a gyereket kell felksztennk a kutyval val tallkozsra. A kutya ppolyan rsze vilgunknak, mint a gpkocsi: vezetni megtanulnunk nem ktelez, de annyit tudnunk kell rla, hogy biztonsggal elkerlhessk a baleseteket. |
Ngylb ismersk
Az idegen kutyval szembeni viselkeds alapszablyait nem lehet elgszer elismtelni – ezt minden gyereknek el kellene sajttania. Fontos tudni, hogy a kutya figyelmt nemcsak az kelti fel, ha valaki szaladni kezd, hanem az is, ha megll. Aki teht nem szeretne „szba elegyedni” a szembejv kutyval, haladjon tovbb egyenletes tempban, meglls nlkl – gy csaknem biztos, hogy a kutya gy megy el mellette, mint brmelyik ktlb jrkel, anlkl, hogy egy pillantst vetne r. Ismerkedni csak olyan kutyval szabad, amelyiknek jelen van a gazdja, s csak a tulajdonos beleegyezsvel. Mindig szembl kell kzelteni hozz: a htulrl vagy fellrl fel nyl kz bizonytalansgrzetet kelt minden llatban. A legtbb kutya lvezi, ha a htt vagy a fle tvt vakargatjk, viszont nem veszi j nven, ha a farkhoz vagy a lbaihoz nylnak. A gyerekek hajlamosak a kisebb llatokat felemelni, ezt azonban a kutyk j rsze csak a gazdjnak engedi meg. Alapvet szably, hogy soha ne hagyjuk magra a gyereket idegen kutyval (kivltkpp tbb kutyval). Szmtalan gyereket ismertem (st, mi tbb, egykor magam is kzjk tartoztam), akik, sajt kutyjuk nem lvn, rendszeresen felkerestk a kutyastltat-helyeket, csak azrt, hogy bundt simogathassanak, flet vakargathassanak, labdt doblhassanak, s nv szerint ismernek minden krnykbeli ngylbt.
Megbzhat, ismers kutyk s gazdk mellett ez a ksbbiekben hasznra vlhat a kis llatbartnak: sok mindent elleshet, megtanulhat szrevtlenl, s mr nem lesz teljesen kszletlen, amikor eljn a nagy pillanat, s megkapja lete els igazi, sajt kutyjt… |
Hogy mik vannak! (s hogy kell vigyzni!)
Jogos nvdelem
Htves, mr-mr higgadtnak mondhat boxeremmel, Kimberrel stlok a kzeli parkban. Egyszer csak feltûnik egy kzepes termetû keverk; pp boxernyi mretûnek ltszik. A krnykbeli kutyk szinte mind j ismersk, de ez nem tartozik kzjk: mg sosem lttuk erre. Messzirl szrevesz bennnket, de nem viselkedik ellensgesen; a gazdja azonban sietve odalp hozz, s a nyakra csatolja a przt. Ahogy azt a kutys illem megkvnja, n sem engedem oda a magamt: lbhoz hvom, s gy haladunk el mellettk, tz-hsz mternyi tvolsgban. A kutya a przt fesztve figyel; nem morog ugyan, de a jindulat rdeklds mr elszllt belle.
Ahogy halltvolsgba kerlnk, a kutya gazdja megkrdi:
– Nem verekeds?
– Nem – vlaszolom a valsgnak megfelelen, s tovbb ballagunk. Amint azonban htat fordtottunk, az idegen gazdi gy vli, „tiszta a leveg”, s megknnyebblten lecsatolja a kutyja nyakrl a szjat. Tbb se kell a szabadd vlt legnynek: mintha a meccs kezdett jelz gongot hallotta volna, nylegyenesen nekiront a kutymnak. Kimber megprdl, bevet egy testcselt, mr fell is kerekedett, mellkasa rnehezedik az ellenfl marjra, s a fajtjra oly jellemz bugyborkol morgssal figyelmezteti a ktekedt, hogy fogytn a trelme. Az idegen kutya nem kakaskodik tovbb: lehajtja a fejt, s merev lbakkal vrja, hogy a boxer leszlljon a htrl s tovbbengedje. Ltszlag minden rendben van, ekkor azonban nekem esik a gazdi: mirt mondtam, hogy nem verekeds a kutym, amikor lm…
Hirtelen elnt a pulykamreg: vajon mit kellett volna ht csinlnia, hogy megfeleljen minden elvrsnak?
Hagynia kellett volna, hogy jl megtpzzk? Nincs azonban nagy kedvem a vitatkozshoz, gy inkbb megtartom a vlemnyemet magamnak: azt tovbbra is lltom, hogy az n kutym nem tmad – de azt egy szval sem mondtam, hogy nem is vdekezik!
M. . |
Nem bnt az, csak elsodor…
Senki sem tudhatja pontosan, mitl fgg az, hogy a gyerek vonzalommal viseltetik-e a kutya irnt, vagy tart tle. Mg a ktfle hozzlls keverk is elfordul: a kis ember elvileg szereti a kutyt, szvesen olvas rla, megnzi a kutys filmeket, kprl felismeri a fajtkat, m ha l ebbel kerl szembe, inba szll a btorsga. Minden bizonnyal sokat nyomnak a latban az egszen kicsi korban tlt lmnyek. Anlkl, hogy ezt a kzelben lv felnttek rzkelnk, a legjtkosabb klykkutya is kivlthat negatv rzelmeket a gyerekbl. A kutya tbbnyire heves mozdulatokkal, gyorsan – esetenknt radsul hangosan – kzelti meg az embert, s tlpi a kritikus tvolsgot, mg mieltt az embernek alkalma lenne felmrni s helyesen rtelmezni szndkt. A kisgyereket, aki mg amgy is bizonytalan lbakon ll, knnyen elsodorhatja, felborthatja, s ez kellemetlen emlket hagy benne. Ahol sajt kutya van a hznl, ott a gyerek elbb-utbb hozzszokik a jelenlthez, brmilyen szeleburdi is (radsul egy id utn a kutya is megtanulja kmlni a kis totyogt), m attl a kisgyerektl, akinek a szmra az ebbel val tallkozs csupn a rendszeres riadalombl s hasraessek sorozatbl ll, nem vrhat el a vonzalom a ngylbak irnt. s ezen nem vltoztat az sem, ha a kutya gazdja mosolyogva biztostja a gyereket vagy a szleit arrl, hogy „nem kell flni, csak jtszik”… |
Markolsz apr mancsok
Brmilyen meglepen hangzik, a dolog fordtva is mûkdik. A klykkutyban is hagyhat letre szl nyomot egy tlzottan rmens, akaratlanul is durvn viselked gyerek.
Mg a felntt kutya normlis esetben elnz mdon viselkedik a gyerekkel, addig a klyktl ugyanez nem vrhat el: vgtre mg maga is gyerek! Az a kutya, amelynek klykkorban tlsgosan sokat cibltk flt-farkt a szomszdok vagy a vendgek csemeti (rdekes mdon a csald sajt gyerekeivel szemben bennk is kialakul a fordtott esetnl mr emltett „immunits”), felntt korban sem fog osztatlan lelkesedst mutatni a kisgyerekek kzeledse irnt. Nem ritka az olyan kutya, amely szvesen jtszik a nagyobbacska fikkal-lnyokkal, m behzott farokkal elsomfordl, ha bizonytalan mozgs totyogval kerl szembe. Tapasztalatbl tudja, hogy az ilyen kicsi gyerek mg nem nzi, hov nyl: megeshet, hogy egyenest a szeme fel markol, s az ilyesmit, ugyebr, jobb elkerlni. Az ebtartnak tudnia kell, mit vrhat kedvenctl az llat elletnek ismeretben, s ennek megfelelen kell eljrnia; fontos, hogy ne vezessk flre a kzeledt csak azrt, hogy kedvencnket kedvezbb sznben tntessk fel. Azt az llatot, amelyik nem rzi jl magt a gyerek trsasgban, hiba arra knyszerteni, hogy elviselje: ez hossz tvon egyik fl szempontjbl sem vezet jra. | |